Conclusions del ‘mystery shopping’ de la CNMV

0
462

El 2016, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) va realitzar una prova a través de 450 visites simulades en 20 grans poblacions d’Espanya per analitzar les pràctiques comercials del sector, amb l’objectiu de protegir al conjunt dels inversors i, en particular, als clients minoristes, els qui sofreixen en major mesura aquestes pràctiques comercials. Les conclusions no són cap sorpresa:

– La importĂ ncia dels Fons d’InversiĂł per a les entitats bancĂ ries on, en aproximadament el 90% de les visites, l’oferta inicial incloĂŻa aquest producte.

– Amb freqüència, les entitats van lliurar fitxes comercials dels fons als clients en lloc del document “Dades fonamentals per a l’inversor” (DFI), documentaciĂł que no reflecteix correctament totes les dades bĂ siques sobre el producte o que ho fan de forma imprecisa.

– InformaciĂł poc clara sobre el marcador de risc dels productes quan s’ofereixen de forma combinada fons d’inversiĂł i dipòsits bancaris habituals. En alguns casos, el nivell de risc comunicat era semblant al del dipòsit i no al del fons que podria ser mĂ©s elevat.

– La totalitat dels fons oferts van ser fons gestionats pel propi grup de l’entitat corresponent, sense informar de la possibilitat d’accedir a fons d’altres a travĂ©s de les plataformes de fons externs.

– FormulaciĂł d’assessorament verbal no formalitzat, Ă©s a dir, prĂ ctiques d’assessorament encobertes i no reconegudes. A mĂ©s, en aquest assessorament no hi ha suficient informaciĂł sobre comissions, costos i despeses aplicables als instruments financers oferts en general i, quan s’explica la naturalesa d’aquests, l’argumentaciĂł Ă©s asimètrica: s’accentuen els avantatges dels vehicles amb poca referència als riscos.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz