Claus per ‘Salvar els empordanesos’

0
522

Proposen la creació d’un autèntic lobby empordanès que representi el territori davant les institucions


 

Les fórmules màgiques no existeixen i les bones intencions queden massa vegades com a això, com a bones intencions. Malgrat tot, jornades com Repensem l’Empordà, celebrada el passat 6 d’octubre a La Cate de Figueres, serveixen per reflexionar i donar claus per la millora de la societat i el territori. Aquest era l’objectiu d’aquest acte organitzat per la secció d’Economia i Societat de l’Institut d’Estudis Empordanesos. Es partia d’una realitat, malauradament, constatable. «La crisi econòmica dels darrers anys ha accentuat les desigualtats socials a l’Empordà a uns nivells que ni tan sols s’han pogut corregir amb els primers símptomes de la recuperació». Indicadors econòmics assenyalen que l’Empordà és en molts àmbits a la cua de les comarques catalanes.

Les cinc taules rodones fetes durant la jornada de l’octubre, amb la intervenció de 14 ponents, van aportar un seguit d’idees per obrir un debat. Els organitzadors creuen que aquestes reflexions haurien de tenir continuïtat. El lema més utilitzat durant la jornada va ser «Salvem els empordanesos», i algunes de les claus proposades les exposem tot seguit.

MODEL PRODUCTIU. S’aposta per crear una nova indústria, una logística i un terciari avançat, un nou model turístic (de més qualitat i amb millors sous) i un comerç més lligat al territori i no tan vinculat a les franquícies.

ESTRATÈGIA TERRITORIAL. Es recomana un acord de les administracions locals, les organitzacions i les entitats de l’Alt i el Baix Empordà per coordinar actuacions i planificar projectes.

LIDERATGE. Cal consensuar un projecte comú empordanès per enfortir el lideratge publicoprivat. Cal un ens comarcal que actuï com un lobby davant les institucions per aconseguir plans i inversions de la Generalitat per la situació estratègica de la zona.

PAISATGE. Defensa de la candidatura de la Costa Brava com a Reserva de la Biosfera de la Unesco, abordar l’energia eòlica i analitzar problemes com els de l’aigua i les zones industrials disperses. Aposta per un model territorial sostenible en línia amb el manifest de SOS Costa Brava.

FIGUERES. Ha de ser un node i una àrea d’oportunitats per a tothom i de qualitat de vida. Cal afrontar la segregació urbana que sol generar conflictes socials, criminalització i incivisme.

EDUCACIÓ. Necessitat de dotar de més mitjans l’educació per la socialització i la inclusió de l’alumnat immigrant i amb necessitats educatives especials. Trobar sortides per als estudiants que no obtenen l’ESO, i augmentar l’alumnat de cicles formatius millorant-ne l’oferta.

EMPRENEDORIA. Fomentar l’emprenedoria des de la secundària fins l’FP. És urgent crear un hub territorial amb la involucració del sector empresarial, l’Administració, la universitat i representants de la formació professional i elemental. Seria prioritari un pla comarcal per millorar la competitivitat comarcal en el context de la globalització.

TALENT. Per atraure gent preparada és bàsic impulsar la connectivitat, potenciar les iniciatives digitals que no requereixin grans inversions i impulsar bons projectes amb terminis. La deslocalització és factible en moltes feines pel «metro» de l’AVE Figueres-Girona- Barcelona.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz