Carrers de poble, trànsit de ciutat

0
565

Tots sabem que circular per Figueres amb cotxe s’ha tornat tota una odissea. La situació cada cop és més complicada, a més s’hi ha d’afegir les obres constants, la reducció de zones d’aparcament i els carrers petits i estrets, on ja ni t’hi fiques . Les grans vies i les que les envolten queden col·lapsades, sobretot a les hores punta i es viuen escenes com si d’una gran ciutat és tractés. Són molts habitants (treballadors, escolars…) dels pobles de rodalies que desenvolupen la seva activitat diària a Figueres.

S’han reduït els pàrquings gratuïts (el del parc de les aigües, el de la zona nord al costat de l’Esclat..) i no s’han facilitat més zones d’aparcament, cosa que agreuja la situació, ja que s’ha d’arribar amb el cotxe fins al centre, no hi ha més opcions. Recordem que és l’eix neurològic de la ciutat: comerços, visites a professionals, etc.

Fa falta JA! un pla real de mobilitat, on es tinguin en compte tots els aspectes i factors que hi incideixen directament o indirecta:

-Planificar les obres, en cas que siguin necessàries, a fi d’intentar causar la mínima incidència al ciutadà, si s’han de canviar sentits de carrers temporalment que es faci, però sempre amb l’objectiu que el trànsit sigui més fluït i no una “ratonera”.

-Replanificar les zones de càrrega i descàrrega, moltes estan obsoletes, i no són del tot escaients, es podrien reconvertir per oferir més places d’aparcament.

-Revisar alguns semàfors, ja que alguns són eterns i altres canvien massa ràpid. Aquesta regulació s’hauria de fer estudiant el volum de trànsit que afecta la via en qüestió.

-Revisar els passos per a vianants: són del tot necessaris, però en algunes vies on hi ha poc comerç se n’han fet massa de consecutius i d’una longitud extrema, per la qual cosa s’han vist perjudicats altre cop els veïns usuaris dels aparcaments gratuïts de la zona, perquè aquests aparcaments han estat sacrificats pels passos, tal com l’avinguda Marignane.

Per contra, en altres llocs que queden rodejats per la calçada i on hi ha un ampli moviment de vianants –ja sigui perquè ja escoles, guarderies i/o la plaça és un lloc de lleure–, hi són escassos, alguns estan mal pintats – cosa que pot donar lloc a confusions (seria lamentable que en un d’aquests s’hi produís un atropellament)–, i se n’ha col·locat de gegants que només s’aprofiten parcialment, en comptes de petits i més sovint com a la plaça Josep Terradelles, entre d’altres.

I continuant a la mateixa zona, es van fer unes escales darrere la gasolinera Petrem de la carretera de Roses que permet al vianant no tenir que rodejar-la tota –molt ben fet–. Però aquesta drecera queda en l’absurd si davant de les escales no hi ha un pas per a vianants, aquests han d’anar a buscar-lo a uns metres més endavant, voltant igualment la gasolinera o, el que és pitjor, creuant valentament la calçada per aquest lloc, posant en perill la circulació i la seva pròpia vida.

-Cal més permissibilitat i mà esquerra amb els motoristes, els quals ajuden a la descongestió i a millorar la mobilitat; ara bé, sense que en cap cas se’ls permeti saltar-se la normativa viària, però si tenir una mica de mà esquerra . Per exemple, en algun moment quan tot esta col·lapsat – que és bastant sovint– i es desvia el trànsit de cotxes, a ells se’ls permeti passar. Què no hi hagi una persecució sobre aquest col·lectiu, tal com quan se’ls imposa sancions per un estacionament momentani sobre la vorera, sempre que es tracti d’una vorera amplia, com es permet a totes les grans ciutats on el número d’aquest usuaris és molt superior. Cal recalcar que sovint es veuen obligats a fer-ho, ja que les seves zones d’aparcament, estan ocupades per vehicles de 4 rodes com el pàrquing de la zona esportiva. Hem de pensar que si cada motorista anés amb cotxe la situació encara seria pitjor.

Crec que aquest són els punts més calents i que poden ajudar, tot i que, sens dubte, n’hi ha molts d’altres. S’ha de fer un planning per descongestionar la zona centre, fent-la inclús a certes hores només per vianants, però procurant donar una ràpida sortida als vehicles per les vies que rodegen la ciutat i tenint en compte les quatre sortides. Nord-Olot, Sud-Llançar, Roses, Est-Girona, Oest- la Jonquera França, dotant aquest punts estratègics d’uns aparcaments amplis i gratuïts.

Ja per acabar, cal recalcar que Figueres és ciutat de comerç, ens dóna vida. Si la gent cada cop que ve a comprar té dificultats per circular i sobretot per aparcar, preferirà anar a comprar a l’ Espai Gironès i/o al Gran Jonquera.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz