Cadaqués i Dalí, captats per la càmera de Meli

0
1194

Una exposició recupera 225 imatges del poble i de l’artista, procedents de l’arxiu de la família Casals


Durant gairebé quatre dècades, els noms de Melitó Casals, Meli, i de Salvador Dalí van anar units amb els de Figueres i Cadaqués i amb la fotografia com a nexe. Aquesta relació queda plasmada amb la recuperació d’una part de l’arxiu del fotògraf figuerenc que des de la passada Setmana Santa i fins les festes de Nadal i Cap d’Any, s’exposa al Museu de Cadaqués en una singular mostra, que ocupa les tres plantes de l’edifici i que es complementa amb un documentat catàleg.

Pere Maset, director del museu i comissari de l’exposició juntament amb el fotògraf figuerenc Francesc Guillamet, explica que «aquí troben al Meli de Figueres, a l’artista, al retratista que capta amb la seva càmera tota l’evolució turística de la comarca i a un personatge que rep encàrrecs professionals per part de Dalí però amb el qual, sobretot, hi estableix un vincle d’amistat i complicitat molt especial, tal com es reflecteix en algunes de les imatges que presentem a la mostra».

A l’entrada de l’exposició es mostren alguns objectes personals de Meli, com unes càmeres de fotografiar, i la seva relació amb Cadaqués, amb unes tires de postals del poble i de Dalí, que avui ja formen part de la història mítica del poble i del personatge. Maset recorda que «Casals, que procedeix de la comarca d’Osona, s’estableix a Figueres el 1945, en un local de la part alta de la Rambla que es traspassava d’un altre fotògraf. Des del seu estudi copsa la gran vitalitat de la societat empordanesa. El seu treball professional li permet, a més, conèixer ben aviat altres artistes i seguidors de la fotografia, entre ells el cadaquesenc Joan Vehí, un dels seus primers clients».

A través de Vehí, que durant anys va ser el fuster de l’artista, el fotògraf nouvingut a l’Empordà coneix la singular personalitat de Dalí i un dia de principis dels anys 50 es decideix a presentar-se davant de qui, ja aleshores, era un reconegut mite de l’art contemporani per poder-hi treballar. Segons Maset, un cop a Portlligat, Meli va trucar a la porta de l’estudi del pintor «i després d’una llarga espera, que gairebé el va fer desistir de la visita, Dalí es presentà davant seu vestit una mena de camisó llampant, que n’anomenava el ‘tapabruts’. Aquella primera trobada va ser l’inici d’una intensa col·laboració i amistat, però sobretot d’una gran complicitat entre els dos artistes».

Afegeix el comissari de l’exposició que «en els arxius de Meli trobem algunes imatges que evidencien la relació directa entre pintor i fotògraf. És obvi que de la càmera de Meli sorgeixen imatges que es convertiran en el punt de partida d’obres molt cèlebres de Dalí. A més, Meli retrata l’artista i el seu entorn i aconsegueix escenes inèdites de la vida quotidiana que segurament que sorprendran el visitant de l’exposició. En definitiva, el fotògraf documenta una època, immortalitza una gent i deixa per a la història la crònica gràfica d’un instant».

En la mostra hi ha col·laborat estretament el fill de Meli, Jordi Casals, també reconegut fotògraf establert a Figueres i successor del pare, tant en el vessant comercial com en l’artístic de la professió. Val a dir que l’origen de tot plegat es remunta a una xerrada que Josep Algans, Maset i Casals van fer a La Cate de Figueres amb el títol «L’ombra de Meli és allargada». Allà, Maset va explicar tot el que li havia comentat Vehí, que també fotografiava Dalí en la intimitat aprofitant les seves estades com a fuster la casa de Portlligat, i va sorgir la iniciativa de muntar aquesta singular mostra.

DE LA REPÚBLICA A LA CLANDESTINITAT. Maset reitera, a l’hora d’explicar el contingut de l’exposició, que inclou 225 imatges, que «ofereixen l’oportunitat de gaudir d’un testimoni excepcional: la mirada del fotògraf Meli sobre Cadaqués i Dalí, entre els anys 50 i 90. Així doncs, al llarg de quatre dècades capta amb tot detall la bellesa del paisatge, al mateix temps que per davant del seu objectiu hi passa gran part de la gent del poble, que encomana retrats de família o fotografies per a la tramitació de documents». En aquest sentit, és especialment singular l’espai on apareixen desenes de veïns, tots ells identificats pels comissaris de l’exposició, que segurament van ser fotografiats per fer-se el carnet d’identitat.

També remarca que «a la mostra hi destaquen les imatges que són testimoni excepcional de la relació còmplice entre Meli i Dalí. Són instants copsats que ens permeten descobrir un Dalí autèntic, fotografiat en tots els vessants possibles: un Dalí que treballa al taller, que es diverteix, que actua tot recreant i construint el seu personatge. O sia, el geni que l’objectiu de Meli immortalitza de forma magistral».

La mostra del Museu de Cadaqués es pot visitar fins a les festes de Nadal i Cap d’Any i es complementa amb l’edició d’un catàleg d’una setantena de pàgines i on es reprodueixen bona part de les fotografies de l’exposició, complementades per la traducció dels textos en castellà, anglès i francès. Totes les imatges, a més, van acompanyades d’un peu de foto que identifica els personatges i els paisatges que hi apareixen retratats.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li