Blanca Rastrojo: «Hem de treballar tots junts per tenir més recursos i poder promocionar-nos més i millor»

0
1307

Presidenta d’Empordà Turisme. Des de molt jove la vida de la Blanca Rastrojo ha estat lligada al sector de l’hostaleria. Fa anys que regeix el restaurant Llançà Port i la gelateria Jijonenca del mateix municipi, i aviat inaugurarà un altre establiment, també a la vila costanera. A l’octubre d’aquest 2019 farà quatre anys que és al capdavant de l’entitat turística empordanesa


Estem a les portes de l’estiu i l’Alt Empordà és una de les comarques de la província de Girona amb més turisme. Com es presenta la nova temporada estiuenca?
A Empordà Turisme ens agrada ser «realísticament optimistes». Sempre treballem perquè la nova temporada sigui millor que l’anterior, i per això hem dedicat molts esforços a preparar-la, però el que vindrà només ho sabrem a l’octubre.

Pel que fa a expectatives, de quines xifres (ocupació hotelera, visitants…) estaríem parlant per aquest 2019?
És molt difícil, per no dir impossible, fer una previsió d’aquesta mena, però estaríem molt contents sí poguéssim pujar una miqueta el nombre de visitants mantenint la despesa per persona de l’any passat.

Precisament, l’any passat la temporada va ser «bona», però les xifres d’ocupació van baixar una mica. Tot i això, econòmicament va ser rendible. A què es deu aquesta lleugera baixada?
Com tu bé dius, la temporada passada va ser bona gràcies al fet que van venir menys persones, però van gastar més. El perquè de la baixada no és fàcil de definir breument perquè el turisme depèn d’un cúmul de factors molt diferents, i alguns d’aquests no depenen de nosaltres.

Pensa, doncs, que el guirigall polític català i espanyol afecta el sector? I a la comarca alt-empordanesa, en concret?
Ajudar no ajuda, però les dades objectives ens diuen que no afecta tant com podríem témer a priori. La gent d’arreu sap diferenciar molt bé el que és la política del que són uns dies de vacances en un dels millors indrets del món.

La comarca de l’Alt Empordà està de moda… Per què? L’estem explotant massa, turísticament parlant?
L’Empordà fa molts anys que està de moda, i des d’Empordà Turisme ho constatem cada vegada que anem a promocionar-nos, tant a Catalunya com a la resta d’Espanya o a Europa. Cada cop més som una destinació turística per als amants de la natura, dels esports d’aventura, el senderisme, la BTT, l’enogastronomia, la cultura, la història… Pel que dius de l’explotació, només parlaríem del pic de l’estiu: aquestes setmanes de juliol i agost que no podem negar que ens veiem envaïts. Per això treballem perquè l’Empordà sigui una destinació turística els 12 mesos de l’any.

Però, exactament, què és el que busca el turista al nostre territori?
Fins ara el sol i la platja eren els protagonistes. Ara ja ens coneixen pels bons vins de la DO Empordà, la fantàstica gastronomia que treballen els excel·lents professionals, la nostra història, els espais naturals, etc. Avui en dia podem oferir un catàleg de productes turístics molt variat i interessant per satisfer qualsevol demanda.

Actualment el discurs de molta gent és el turisme sostenible. Però com s’aconseguirà oferir turisme sostenible? I què ha de ser el turisme sostenible?
El turisme a l’Empordà serà sostenible o no serà. Un turisme respectuós amb el medi ambient i que utilitzi els recursos naturals com a capital turística, que aporti uns beneficis econòmics que s’inverteixin en el mateix territori per conservar els meravellosos espais naturals que tenim a casa nostra. Per això cal treballar juntament amb els responsables i els conservadors d’aquests espais, i fer molta pedagogia entre els empresaris i els visitants perquè respectin aquest Empordà únic que tenim al nostre abast.

Un altre dels argots de moda és: «desestacionalitzar el turisme». Com? I oferint què?
És la paraula màgica. Tenim una oferta molt variada i que es pot aprofitar qualsevol dia de l’any. Només ens cal promocionar-nos i que ens vinguin a veure els 365 dies de l’any.

D’altra banda, un dels objectius d’Empordà Turisme és que la comarca sigui competitiva i rendible. Ho és? Amb qui competim? A qui ens assemblem?
L’Empordà ja és competitiu des de fa molts anys. Tenim grans professionals que ofereixen els millors serveis i productes, comparables amb els millors que es puguin oferir a tot el món, amb l’afegit que som un territori petit on en pocs quilòmetres de distància es poden fer coses molt diferents, i amb uns paisatges extraordinaris. No hem de competir amb ningú. M’agrada que ens comparin amb la Toscana italiana o la Provença francesa, però nosaltres hem de fer la nostra feina, aprendre del que altres han fet bé i deixar enrere el que no s’ha fet bé.

Per tant, quina ha de ser la tendència turística dels pròxims 5-10 anys?
Reivindicar l’essència de l’Empordà i promocionar-la arreu a la recerca dels visitants que sàpiguen valorar-la.

A curt termini, hi ha algun projecte de grans dimensions que pugui capgirar el turisme? (El Bulli de Ferran Adrià, per exemple.)
No tinc informació al respecte, però per l’entitat Empordà Turisme tampoc és una necessitat. Podem i volem treballar la promoció del turisme empordanès comptant amb tots els seus protagonistes, des dels grans grups que fa anys que treballen a la comarca fins al jove autònom que tot just començarà un projecte aquesta temporada d’estiu.

I en tot això, quin paper han de jugar-hi les administracions (els ajuntaments, el Consell Comarcal, la Diputació de Girona…)?
El turisme és el principal motor econòmic de la nostra comarca, i l’experiència ens demostra que la millor manera de treballar en aquest sector és anant de la mà el sector públic i el privat. Els empresaris, professionals i tècnics turístics saben el que necessiten, i els polítics han de fer el possible per posar al seu abast els recursos perquè aquestes necessitats es puguin satisfer.

Creu que a la comarca hi manca alguna infraestructura clau que donés un tomb al sector?
L’Empordà és una enveja per altres destinacions: té aeroports a mitja hora, AVE-TGV a 4-5 hores de Madrid-París, autopista de sud a nord, ports per acollir petits creuers, etc. Per tant, aquest sentit, podem dir que estem més que servits. L’únic que ens cal són més recursos per promocionar-nos.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li