‘#aquiproubullying’

0
907

Es posa en marxa a l’Alt Empordà un pla contra l’assetjament escolar impulsat pel Departament d’Ensenyament que vol arribar als espais físics i virtuals del bullying. La Salle i l’escola Carme Guasch, a Figueres, i l’Esculapi, a l’Escala, són centres seleccionats per fer la prova


 

Són molts els espais públics difícils de controlar per un adult per evitar l’assetjament escolar o l’anomenat bullying _anglicisme ja incorporat i reconegut pel mateix Departament d’Ensenyament. És per això que el programa que s’engega aquest curs als centres educatius de Catalunya té entre els seus objectius convertir els mateixos alumnes en agents actius i que abandonin el paper d’observadors passius d’un fenomen negatiu per a víctimes i societat. Entre altres coses es podrà tenir accés a situacions que es produeixin, per exemple, a llocs físics com el pati, el passadís o a zones virtuals com ara les xarxes socials.

El programa és voluntari i han estat molts els centre educatius que l’han sol·licitat. Per a la primera experiència del projecte #aquiproubullying s’han seleccionat 140 escoles i instituts de tot Catalunya entre els quals n’hi ha tres de l’Alt Empordà. Són la Salle de Figueres, l’escola Carme Guasch i Darné, també de Figueres, i l’Esculapi, de l’Escala. Per acollir-se al projecte s’havia de tenir com a requisit el suport d’almenys un 70% del Consell Escolar.

EQUIPS X I GUAITES. El projecte implica tota la comunitat educativa però els alumnes hi tenen un paper clau. Els estudiants deixen de ser testimonis silenciosos de l’assetjament a altres companys i es converteixen, en el cas de primària, en integrants dels “Equips X la convivència” i a secundària, en “Guaites”. Es parteix de la base que les situacions d’assetjament tenen més prevalença a la secundària, tot i que també puguin donar-se a l’educació primària. En aquest sentit els “Equips X la convivència” han de ser eines per reforçar els valors convivencials. Els integrants d’aquests “escamots” tenen com a missió detectar i aturar aquelles accions que dificultin les relacions entre iguals i malmetin la convivència. Han de promoure tant estratègies de gestió positiva dels conflictes com mesures restauratives de manera que no es donin situacions d’assetjament. Per tant, han d’observar i detectar situacions que trenquin la convivència i enregistrar-les. Han d’estar atents a companys que necessitin ajuda perquè se sentin insegurs, exclosos, amenaçats o agredits i, aleshores, analitzar i fer propostes d’intervenció.

A l’ESO, el “Servei comunitari Guaites” és una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. La selecció dels guaites es fa a partir dels alumnes que es presentin voluntaris i dels que proposin els companys. Això assegura que els escollits tenen un perfil adient i que són considerats pels altres com a referents positius. Les funcions que han de desenvolupar són: observació dels fets que puguin derivar en situacions d’assetjament; estar atents a companys; intervenir en situacions lleus o moderades i en cas de casos greus, fer una derivació del conflicte. En el servei comunitari també es vol impulsar “Internet de tu a tu”, una proposta present als centres per prevenir el ciberassetjament, que és una bona eina per als “Guaites”.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz