‘#aquiproubullying’

0
704

Es posa en marxa a l’Alt Empordà un pla contra l’assetjament escolar impulsat pel Departament d’Ensenyament que vol arribar als espais físics i virtuals del bullying. La Salle i l’escola Carme Guasch, a Figueres, i l’Esculapi, a l’Escala, són centres seleccionats per fer la prova


 

SĂłn molts els espais pĂșblics difĂ­cils de controlar per un adult per evitar l’assetjament escolar o l’anomenat bullying _anglicisme ja incorporat i reconegut pel mateix Departament d’Ensenyament. És per aixĂČ que el programa que s’engega aquest curs als centres educatius de Catalunya tĂ© entre els seus objectius convertir els mateixos alumnes en agents actius i que abandonin el paper d’observadors passius d’un fenomen negatiu per a vĂ­ctimes i societat. Entre altres coses es podrĂ  tenir accĂ©s a situacions que es produeixin, per exemple, a llocs fĂ­sics com el pati, el passadĂ­s o a zones virtuals com ara les xarxes socials.

El programa Ă©s voluntari i han estat molts els centre educatius que l’han sol·licitat. Per a la primera experiĂšncia del projecte #aquiproubullying s’han seleccionat 140 escoles i instituts de tot Catalunya entre els quals n’hi ha tres de l’Alt EmpordĂ . SĂłn la Salle de Figueres, l’escola Carme Guasch i DarnĂ©, tambĂ© de Figueres, i l’Esculapi, de l’Escala. Per acollir-se al projecte s’havia de tenir com a requisit el suport d’almenys un 70% del Consell Escolar.

EQUIPS X I GUAITES. El projecte implica tota la comunitat educativa perĂČ els alumnes hi tenen un paper clau. Els estudiants deixen de ser testimonis silenciosos de l’assetjament a altres companys i es converteixen, en el cas de primĂ ria, en integrants dels “Equips X la convivĂšncia” i a secundĂ ria, en “Guaites”. Es parteix de la base que les situacions d’assetjament tenen mĂ©s prevalença a la secundĂ ria, tot i que tambĂ© puguin donar-se a l’educaciĂł primĂ ria. En aquest sentit els “Equips X la convivĂšncia” han de ser eines per reforçar els valors convivencials. Els integrants d’aquests “escamots” tenen com a missiĂł detectar i aturar aquelles accions que dificultin les relacions entre iguals i malmetin la convivĂšncia. Han de promoure tant estratĂšgies de gestiĂł positiva dels conflictes com mesures restauratives de manera que no es donin situacions d’assetjament. Per tant, han d’observar i detectar situacions que trenquin la convivĂšncia i enregistrar-les. Han d’estar atents a companys que necessitin ajuda perquĂš se sentin insegurs, exclosos, amenaçats o agredits i, aleshores, analitzar i fer propostes d’intervenciĂł.

A l’ESO, el “Servei comunitari Guaites” Ă©s una acciĂł que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromĂ­s cĂ­vic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. La selecciĂł dels guaites es fa a partir dels alumnes que es presentin voluntaris i dels que proposin els companys. AixĂČ assegura que els escollits tenen un perfil adient i que sĂłn considerats pels altres com a referents positius. Les funcions que han de desenvolupar sĂłn: observaciĂł dels fets que puguin derivar en situacions d’assetjament; estar atents a companys; intervenir en situacions lleus o moderades i en cas de casos greus, fer una derivaciĂł del conflicte. En el servei comunitari tambĂ© es vol impulsar “Internet de tu a tu”, una proposta present als centres per prevenir el ciberassetjament, que Ă©s una bona eina per als “Guaites”.

Leave a Reply

Sigues el primer a comentar!

Notificar-li
avatar
wpDiscuz