Apunts de Nadal

0
1298

Unes festes i unes rebaixes estranyes. Les mesures aprovades pel Govern per tal de contenir l’expansiĂł de la variant Omicron van impactar directament a l’inici de les festes de Nadal. I aixĂČ ha fet que aquestes hagin estat estranyes, diferents. TambĂ© ho ha estat la campanya de Nadal. Veurem les dades, perĂČ tot fa pensar que haurĂ  estat pitjor del que es preveia. Ara venen les Rebaixes i potser serĂ  millors del que es preveia…

Restaurants dilluns i dimarts. La setmana passada vaig tenir uns amics valencians a casa que van aprofitar les vacances per conĂšixer l’EmpordĂ . Tant dilluns 27 com dimarts 28 de desembre vam haver d’anar a sopar a Figueres. Tots els restaurants de pobles —fins i tot els mĂ©s turĂ­stics— estaven tancats. És evident que la clientela sobretot hi va a partir del dijous i que, per tant, no hi ha suficient massa crĂ­tica llevat de les ciutats, perĂČ, en plena campanya de Nadal amb molts «turistes» allotjats per la zona, Ă©s difĂ­cil entendre aquesta manca d’oferta. Es fa difĂ­cil entendre que es vulgui desestacionalitzar el turisme i hi hagi una oferta nul·la en un perĂ­ode en el que hi ha molta gent que ens visita, entre Nadal i Reis.

Aquest fet m’ha preocupat perquù sense recursos turístics, difícilment podrem sortir del sol i platja i de la temporada d’estiu.

Enquestes i periodisme polĂ­tic. Fa una setmana es va publicar un nou barĂČmetre de l’Ajuntament de Barcelona. MĂ©s enllĂ  dels resultats, la publicaciĂł d’aquest barĂČmetre va evidenciar que el periodisme polĂ­tic a casa nostra estĂ  molt feble. Les enquestes polĂ­tiques sĂłn un actor crucial en la polĂ­tica, bĂ sicament per quĂš Ă©s la millor manera de saber l’estat d’opiniĂł d’una societat i les tendĂšncies polĂ­tiques d’aquesta. Entendre, saber llegir i interpretar enquestes Ă©s clau per a tothom qui es dediqui a analitzar la polĂ­tica nacional. PerĂČ aixĂČ no passa a casa nostra. I es va poder demostrar fa una setmana. El govern de Barcelona va presentar el barĂČmetre amb les dades en brut, Ă©s a dir, tal qual van sortir a l’enquesta. Sense cuina ni ajustar la mostra. BĂ sicament el que responien els enquestats. AixĂČ Ă©s el que en diem els resultats en brut. Un cop es tenen, s’han de fer dues coses. La primera, ajustar la mostra. És habitual que la mostra (les 800 o 1.000 persones a qui es truca) no coincideixi proporcionalment amb els resultats electorals que es van produir en el seu moment i per tant, uns partits estan sobrerepresentats i altres, infrarepresentats. En el cas del barĂČmetre d’hivern de Barcelona, el partit del govern estava clarament sobrerepresentat i la resta, infrarepresentat. Per tant, es van donar resultats sense ajustar la mostra. I el segon problema Ă©s el que habitualment diem la «cuina», que no Ă©s res mĂ©s que distribuir aquells que no saben que votaran o no ho volen dir. AixĂČ es fa a travĂ©s d’un seguit de tĂšcniques demoscĂČpiques. El cas Ă©s que l’enquesta estava sense cuinar. És a dir, donava uns resultats en brut amb una mostra no ajustada.

El problema Ă©s quan tots els periodistes comparen aquestes dades amb les de les altres enquestes (en les que s’ha fet tot el que toca) o amb el resultat electoral. I es titula i es fan titulars informant sobre qui puja o qui baixa. El cas Ă©s tan barroer, que no nomĂ©s ningĂș es va dedicar a mirar si els percentatges sumaven cent o si nomĂ©s entraven tres partits al consistori. PerĂČ van informar i publicar sobre un error evident. Un error causat per la voluntat d’algĂș, perĂČ sobretot, pel desconeixement d’uns altres.

La veritat Ă©s que si cuinem els resultats del barĂČmetre, veurem que hi ha un triple empat entre BEC, ERC i PSC. Lluny de totes les notĂ­cies que anunciaven una victĂČria clara del partir de Colau i una patacada dels altres dos.

PerĂČ ningĂș rectificarĂ  tot el que s’ha arribat a publicar encara que sigui evidentment fals. Fake new.

El periodisme d’un paĂ­s seriĂłs no pot fer aquest ridĂ­cul. El problema Ă©s que tornaran a fer-ho.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li