Adif i la SNCF fan els últims tràmits per crear l’empresa que gestionarà el túnel del Pertús

0
463

 Els governs espanyol i francès estan enllestint els últims tràmits per constituir l’empresa mixta que a partir d’ara gestionarà el tram transfronterer de l’alta velocitat. Ho estan fent després que la setmana passada es confirmés que la fins ara concessionària, TP Ferro, ha fet fallida perquè no ha pogut renegociar el deute de 557,2 milions d’euros que arrossegava. Un deute provocat perquè pel túnel del Pertús no hi han circulat ni de bon tros els trens que s’esperaven (la concessió preveia que TP Ferro construís la infraestructura i financés la inversió explotant-la, però dels 19.000 trens anuals que es hi havien de passar el 2015 _per exemple_ només n’hi van passar 800).
Després d’un llarg procés centralitzat al Jutjat Mercantil de Girona, dijous passat la junta de creditors havia de votar el pla de viabilitat que TP Ferro havia presentat al juny per sanejar-se. Proposaven refinançar-se a curt termini amb un nou crèdit, i començar a tornar el deute d’aquí a uns deu anys (una part amb un sol pagament i l’altra a través de crèdits participatius que s’anirien retornant fins al 2057, que era quan s’havia d’acabar la concessió). Però la sessió ni tan sols es va celebrar perquè no hi havia prou quòrum. Els representants dels bancs i dels fons d’inversió van anar al jutjat, però més del 90% no van voler votar la proposta perquè consideren que la societat no és viable i que, per contra, poden recuperar els diners a través de la liquidació.
Davant d’aquesta situació, la concessionària _formada a parts iguals per l’espanyola ACS i la francesa Eiffage_ ha fet fallida. “Com que no hem pogut celebrar la junta de creditors, la solució legal no pot ser cap altra que obrir la fase de liquidació i venda dels actius de l’empresa”, va explicar el jutge del Mercantil, Hugo Novales.

Leave a Reply

avatar
   
Notificar-li